dijous, 9 de maig del 2013

A fer de traginer a Balsareny

Aquest proper diumenge tinc previst la meva participació al VIIIè Cross del Traginer de Balsareny, que per situar-vos, és una vila bagenca situada bastant a prop de Manresa. Organitzada pel Centre Excursionista local, és una cursa que segueix un esquema molt semblant a les darreres que he vingut fent, és a dir, amb una distància de 10 km, un cert desnivell, predomini de pista i no gaire gent (de fet el topall màxim és de 150 corredors). De totes formes, i com ja he anat avisant de fa temps, no haureu esperar de mi una performance "brillant", més que res per tres motius: primer, pel meu nivell de forma més que deplorable; segon, si feu una ullada al seu recorregut i perfil (enllaç) podreu comprovar que no és, ni de lluny, pla sinó que presenta alguns trams molt costeruts, sobretot els dos primers quilòmetres i després, a partir del 5è km. i fins el final un pujar i baixar continu; i tercer, estic segur que el reduït nombre de participants marcat pel reglament propiciarà que quedi encara més evidència la meva classificació ocupant els darrers llocs. De fet, en cap de les anteriors edicions s'ha superat el centenar de participants i les dades des del 2012 fins el 2006 són les següents: 81, 84, 99, 75, 97, 80, 62. Per tant, crec que no m'equivocaré si dic que el diumenge correrem en família, ben avinguda, això sí. Oimés si el mateix dia se celebrarà la Cursa Punk Trail de Fonollosa, que no és ni millor ni pitjor sinó diferent, i molt, i que estic convençut que serà un èxit.


Tenint en compte el meu més que discret paper d'aquest proper diumenge, i tenint en compte que fa temps que no m'acosto per aquelles contrades, anirem amb un esperit més aviat "exploratori", ja que el circuit passa molt a prop del castell de Balsareny, una peça de l'arquitectura civil al més pur estil gòtic català i que data del segle XIV. De ben segur deu ser l'element de més interès de la vila, ben visible des de la carretera. Així que com crec que ens el trobarem en ple tram de pujada, tindré un bon pretext per obrir la boca de bat a bat perquè m'entri aire i em distrauré una estona contemplant-lo. D'altra banda, si voleu un altre bon argument per deixar-vos caure per Balsareny, sapigueu també que se celebra la coneguda Festa dels Traginers (d'aquí deu venir el nom de la cursa). Aquesta festa homenatja l'antic gremi dels traginers, els quals transportaven les mercaderies d'un lloc a un altre i tingueren un paper molt important com a element de relació de poblacions sovint aïllades, petits comerciants, difusor de notícies, etc. Antigament, cada gremi escollia un sant patró per celebrar una festa i buscar-hi protecció; així, tots els qui feien servir animals com a eina de treball sembla que s'acolliren a Sant Antoni Abat, dit "del porquet" perquè aquest animal figura sempre al seu costat en la iconografia.

Tot plegat, que espero el proper diumenge no m'hagi de recollir cap traginer pel camí per acabar de creuar la meta. Encara em posaria davant del carro per arrossegar-lo.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada